Skatteverkets kvittofilm är ingen höjdare men oj så viktig

Bortsett från halvmilen på löpbandet (nu nere i 25 minuter!) har jag ägnat söndagen åt förberedelse inför tisdagens möte med den moderata riksdagsgruppen. Då ska jag föredra mitt första utskottsärende som ledamot av Skatteutskottet. Jag talar om den nya skatteförfarandelagen. En nätt liten sak på 71 kapitel, 700 paragrafer och 150 följdändringar. Gulp. Ibland får man så man tiger … men jag är ändå mest nöjd, läs varför här! 

Djungeltrummans varningar om mina härjningar på skattekontoren i Småland (här) har ”noterats” på högsta nivå. Det förstod jag av mejlet från Skatteverkets överdirektör Magdalena Andersson, hon tipsade mig om verkets nya viralfilm. Viralfilm? Är jag ensam om att inte ha en susning?

Jag surfar runt och hittar en artikel av en Anja, publicerad på Friskolan vintergatan. Läser att ”skillnaden mellan viralfilmer och vanliga reklamfilmer är att viralfilmer ska se hemmagjorda ut medan de egentlig är professionella påkostade produktioner för att få människor att sprida filmen vidare i tron att det bara är en rolig video, medan en reklamfilm är gjord direkt så att du förstår att den har ett marknadsföringssyfte. Som sagt så tycker jag att viralfilmer är väldigt smarta och gör att man inte förstår att det faktiskt är en reklam man tittar på.”

Skatteverkets alster ser mycket riktigt hemmagjort ut, prislapp?

Hur som helst, Skatteverkets film är en uppmaning till mänskligheten att börja kräva kvitto, också av korvgubben i hörnet.

Vid en koll i den egna plånboken hittar jag tre konsumkvitton, fem bankomatkvitton, ett skokvitto, systembolagskvitton, blomsterkvitton från Vildrosor och Tistlar (favoritblomsterhandeln vid Mariatorget) och två taxikvitton.

Viralt eller inte, mina kvitton fungerar som en dagbok. Viktigare ändå är att de garanterar sund konkurrens och i bästa fall överlevnad för företagare på mitt älskade Södermalm! Så visst, jag kommer fortsätta att begära kvitto. Gör det du också!

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.