DNs kampanj mot regeringen är verklighetsfrånvänd

I går var Anders Borg måltavla för Dagens Nyheters indignerade reportage om finansdepartementets köp av konsulttjänster. I dag “avslöjar” tidningen att också andra departement köper pr-tjänster i syfte att framställa sig själva och politiken i bättre dagar. 

Som om det vore en sensationell nyhet att man också inom staten låter de informationsansvariga köpa in konsulttjänster för att vässa budskap och underlätta kommunikationen med medborgarna.

Själv begriper jag inte varför det skulle vara mer upprörande att pr-verksamheten läggs ut på externa konsulter än att den bedrivs av anställda inom regeringskansliet. Allt är ju en fråga om kostnadseffektivitet, och det blir förmodligen billigare att anlita utomstående specialister än att arbeta upp motsvarande kompetens inom departementen med den utökning av fast personal som det skulle föra med sig. Om regeringskansliet på så sätt kan spara pengar bör det vara särskilt angeläget med tanke på den pressade budgetsituation som man har försatts i efter den samlade oppositionens 300-miljonersbesparing på regeringskansliet

Grundtanken med DNs kampanj är nog en annan, nämligen att sätta bilden av att det är fult och korrupt av regeringen att lägga pengar på att berömma sin egen politik. Men varför skulle regeringen avstå från att förklara och försvara sin politik när oppositionen inte avstår från lägga pengar på att berömma sin politik och kritisera regeringens?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.