Systembolagets hemkörning leder rakt i diket

I dagens SvD hissar Europarättsprofessor Ulf Bernitz varningsflagg för Systembolagets planer att börja med hemförsäljning. Bernitz skriver:

Skulle Systembolaget bygga upp en omfattande näthandel med lättillgänglig hemtransport urholkas naturligtvis snabbt de folkhälsoargument som hittills burit upp detaljhandelsmonopolet.

Folkhälsoargumentet som åberopas hänger ihop med Franzéndomen från 1997. Det var då EU-domstolen räddade Systembolagets detaljhandelsmonopol från att gå i graven med hänvisning till att syftet med den svenska alkoholpolitiken är att skydda människors hälsa från alkoholens skadeverkningar. Domstolen inskärpte noga att den udda svenska ordningen kunde tolereras från EU-rättslig synpunkt så länge som monopolet fungerade som det gjorde då. Vilket betyder att i princip varje förändring av verksamheten riskerar att rycka undan mattan för Systembolagets monopolställning.

Det har snart gått 15 år sedan EU-domstolen tvingade Harry Franzén att rensa hyllorna i livsmedelsaffären från vinpavor. Förmodligen har domstolens villkor för Systembolagets existens förträngts, alternativt fallit i glömska. På annat sätt är det svårt att tolka Systembolagets vd Magdalena Gergers entusiasm över att Systembolaget i hyfsad närtid – mot ett par tre hundralappar i ersättning – ska kunna köra hem alkohol till nyktra, 20 år fyllda kunder som inte har för avsikt att langa vinet, ölen och spriten vidare till exempelvis sina underåriga syskon. Missade ni Systembolagets vd i förra söndagens SVT Agenda? Kolla här! (Ser just att man i stället för Gerger har plockat in reklam för kommande söndags program med Juholt, så ni får leta vidare på egen hand …)

En händelse som ser ut som en tanke är veckans besök hos Australian Wine Club och Antipodes Premium Wines. Tillsammans med moderatkompisarna i Socialutskottet besökte jag och Lena Asplund i skattekommittén detta företag som har som affärsidé att underlätta för vinintresserade människor att privatimportera vin.

Och vilka näthandlar vin på det här viset? 16-åringar? Knappast. En vinlåda kostar i genomsnitt 1 600 spänn och det tar cirka tre veckor från beställning till Schenker lastar av vinlådorna i Jönköping för vidare leverans till kunderna ute i landet, vid det här laget uppgår kundstocken till cirka 40 000 bara i Sverige.

Och alkoholskatten hoppas över till skillnad från hos Systembolaget?

Skulle inte tro det. Ändå envisas Systembolaget med att klumpa ihop denna seriösa affärsverksamhet med den långt mer omfattande obskyra näthandel vars hela affärside är att undgå skatten på framför allt starksprit. Det är ett fult tjuvknep av ett monopolföretag som känner att marken gungar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.