Är det gammalmodigt att kunna peka ut och namnge städer, län, länder, landskap, vatten och öar? Nej, självklart inte. (Det om något vet vi som tänkte på annat under geografilektionerna.)
Så betryggande då att läsa utbildningsminister Jan Björklunds klarspråk i SvD apropå ett gäng skolexperters tankegröt om nödvändigheten av att skrota det traditionella geografiämnet till förmån för undervisning om klimatförändringar och globalisering.
Besynnerligt att det alls behöver sägas, men faktakunskaper står naturligtvis INTE i motsatsförhållande till elevers förmåga att förstå helheten! Tvärtom, faktakunskaper är som regel en förutsättning för att man ska förstå de stora sammanhangen och långa sambanden. Detta gäller också geografiämnet.
På tal om besynnerlig pedagogik, någon mer än jag som hörde P1:s Kaliber? Jan Björklund?
Jag erinrar mig kvinnan i valrörelsen som kom fram och frustrerad tryckte en lärobok i ämnet ”livskunskap” under näsan på mig. Jag läste, skakade på huvudet och konstaterade att detta är bara inte sant. Men det var det alltså. Nej, något vetenskapligt stöd att tala om finns inte. Men vadå? Att drilla tusentals elever i hur man pedagogiskt kränker varandra verka duga fint som affärsidé.
Fy sjutton, lyssna på Kaliber du med!