SvD, seniorer OCH sociala medier

Förbereder mig inför dagens framträdande hos Nockebyhus diskussionsklubb. Jag är inbjuden för att tala om dagstidningarna har någon framtid. Ett hum om svaret på den frågan ger de senaste upplagesiffrorna som visar att SvD fortsätter att öka trots synnerligen bistra tider.

SvD:s uppgång är inte något enstaka höjdskutt, konstaterar SvD:s redaktionschef Martin Jönsson. Grabben verkar ha rätt, så här har SvD:s upplaga utvecklats 2004-2009:

2004: 180 800 ex
2005: 188 300 ex
2006: 194 900 ex
2007: 196 600 ex
2008: 194 800 ex
2009: 196 900 ex

SvD:s framgång kommer nu inte av sig självt utan är resultatet av en målmedveten strävan att integrera papperstidningsjournalistiken med sociala medier och nättidningen. Och där ligger SvD onekligen i framkant.

Nog skryt om min tidigare arbetsgivare. Jag har förstått att diskussionsklubben också vill att jag säger något om sociala medier och äldre.

Är det så att det har uppstått en generationsklyfta på nätet, att äldre krampaktigt håller fast vid den älskade, trygga papperstidningen medan yngre generationer håller till i cyberrymden?

Nej, så är det inte alls. Ett tecken på det är att utmärkelsen Årets bloggare i år gick till Farmor Gun i Norrtälje. Hon är inte direkt purung, om jag säger så.

Vilka är egentligen bättre lämpade än seniorer att i lugn och ro slå sig ner framför datorn och göra sällskap med barn och barnbarn på facebook? Det är ett billigt och socialt nöje som dessutom passar dem alldeles utmärkt som har gott om tid.

P1:s På nätet behandlar påpassligt den frågan. I programmet får man förresten också möta Farmor Gun. Missa inte det!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.