Det nationella radiosystemet Rakel var från början tänkt att användas för att säkra viktiga samhällsfunktioner som bland annat polis, räddningstjänst, tull och kustbevakning. Regeringens och riksdagens beräkningar bygger på att Rakel ska ha 50 000 abonnenter när utbyggnaden är klar, och dit är det ”en bit” kvar. Rakel har i dag 22 500 abonnenter.
Rakel har blivit regeringens gökunge, skrev jag i februari. Dagen därpå offentliggjorde regeringens Rakel-utredare en rapport som bekräftade mina farhågor. I april kallade Försvarsutskottet till sig Rakel-chefen på den ansvariga Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Vad hände sedan?
Inte vet jag, för jag har inte hört ett knyst förrän nu. Det är Skatteverket som har satt mig på spåret igen. Som framgår av verkets yttrande till Försvarsdepartementet över ovan nämnda rapport saknar Skatteverket ekonomiska förutsättningar att ansluta sig som abonnent till Rakel-systemet inom överskådlig tid.
Dessutom motsätter sig Skatteverket ”bestämt” en föreskrift om att statliga myndigheter med särskilt ansvar för krisberedskap ska vara skyldiga att ansluta sig till Rakel.
By, by till de nödvändiga 50 000 Rakel-abonnenterna som behövs för att affären ska gå ihop, om ens då.
Till saken hör att Skatteverkets nya generaldirektör Ingmar Hansson offentligt har deklarerat att verket behöver ett tillskott på 400 miljoner kronor bara i år för att klara verksamheten. Något som Hansson märkligt nog inte tycks ha haft en aning om när han i våras lämnade posten som finansminister Anders Borgs närmaste man i Finansdepartementet.
I ett läge då Skatteverket står inför ett stålbad bör det naturligtvis vara uteslutet att ta på sig ett vidlyftigt kostnadsansvar för Rakel, däri har generaldirektören rätt.
Remisstiden för Rakel-rapporten går ut den 1 juli. En inte särskilt vågad gissning är att Skatteverkets negativa remissyttrande kommer följas av fler. Låt oss tala om den saken! Varför inte redan veckan därpå, i Almedalen? Då är ju de politiskt ansvariga för spektaklet praktiskt nog ändå samlade i Visby.