Maria Abrahamsson

i Riksdagen

Jag gillar som sagt Sofia Arkelsten, men…

2010-12-29, onsdag, kl. 18:12| 19 kommentarer

Kinderna glöder fortfarande röda efter dagens promenad i minus 17 grader till den som väntat tomma brevlådan.

Vår är den limegröna till höger, den har tidigare tjänstgjort som fröautomat åt småfåglarna!

Eftersom jag vaknade först vid 8-tiden missade jag partisekreterarens insats i P1 Morgon. Men det tog jag igen under marschen till brevlådan (7,5 km tur och retur, bara så att ni vet).

Jag vet inte, men gissningsvis har Sofia Arkelsten drillats ganska ordentligt av sina medarbetare inför P1:s morgongrillning. I så fall är det bara att konstatera att det inte hjälpte.

Hon låg flera snäpp under sin normala standard och gjorde tidvis ett närmast zombieliknande intryck.

För nog borde Sofia ha kunnat säga att det var jobbigt att bli utsatt för mediedrevet som uppstod med anledning av hennes Shellresa? Ja, även om det inte var fel i sak att låta arrangörerna betala resan.

Och visst gör Alliansen (läs Moderaterna) livet knepigt för Kristdemokraterna som enligt senaste opinionsmätningen inte får stöd av mer än 2,8 procent.

Men i stället för att konstatera det självklara, nämligen att KD överlevde även detta val på grund av 10 000-tals stödröster från främst M-sympatisörer, trasslar Arkelsten in sig i ett svårbegripligt resonemang om att även KD har vunnit på Allianssamarbetet. När hon i likhet med alla andra politiskt intresserade i grund och botten vet att om KD ska gå en ny vår till mötes så hänger det på partiet självt, inte på Moderaterna.

På fler än ett sätt är Sofia Arkelsten en värdig efterträdare till Per Schlingmann. Gemensamt har de kunnandet och ett stor engagemang. Men de hemfaller alltför ofta åt ett övertaktiserande och ett fikonspråk om partiets utvecklingsarbete och framtidsfrågor, som jag tror går långt över väljarnas fattningsförmåga. Ja, även min, för ofta förstår inte ens jag vad som menas.

Nej, jag har så klart inte blivit inbjuden att delta i diskussionerna om partiets framtid- och utvecklingsarbete.

Och nu infinner sig stunden: Ska jag våga publicera det här partikritiska inlägget eller inte?

Jo, jag gör det. I skydd av köld, mörker, stillastående tåg och värmande ljus vågar man nästan vad som helst.

Kommentarer

19 kommentarer till “Jag gillar som sagt Sofia Arkelsten, men…”

  1. Nils Matsson
    2010-12-29, 18:37

    Maria!
    Jag tycker att du gör rätt som publicerar detta. Jag tycker att både Sofia Arkelsten och Per Schlingman är ytterst kompetenta, men ibland blir det ett konstigt språk. Något att tänka på.

  2. Anonyma Anna
    2010-12-29, 18:44

    Dina perspektiv – från en glesbygd med lång vandring till brevlådan – till mitt-i-smeten i riksdagshuset känns så äkta. Du visar nu fler sidor än vad soffan på SvT kunde erbjuda- fler mänskliga sidor. Tycker din kritik av Arkelsten känns på pricken, skymtar också förståelsen, empatin. Det är ju precis detta i kombination som gör kritik konstruktiv!

    Själv glesbygdsbo – Kalmar län – så önskar jag att landsbygdens avfolkning borde hamna mer på agendan. Jag klagar inte för egen del, här fungerar allt mycket bättre när det blir vargavinter för vi är förberedda. Har vedbodarna fyllda, snöplogar och traktorer servade i tid och i år har t o m elavbrotten lyst med sin frånvaro. Men ungdomen den flyttar, utom hantverkarna, ja snickare, rörmokare, etc. De har jobb i mängd och deras fruar jobbar inom hemtjänsten. Så vi klarar oss nog ett tag till… Men Maria, tänk på oss, vi förtjänar det!

  3. Tweets that mention Jag gillar som sagt Sofia Arkelsten, men… : Maria Abrahamsson -- Topsy.com
    2010-12-29, 19:31

    [...] This post was mentioned on Twitter by Martin Lindvall. Martin Lindvall said: RT @M_Abrahamsson: Jag gillar som sagt Sofia Arkelsten, men… http://j.mp/hxaBiS via @AddToAny [...]

  4. Amanda Jonsson
    2010-12-29, 20:00

    Men seriöst Maria Abrahamsson…. sådär skriver man inte om någon man gillar. Undrar vilken av kvällstidningarna som först plockar upp den där kängan mot det egna partiet.

  5. Mary
    2010-12-29, 20:17

    Man ska alltid fundera över tingens ordning…

  6. Maria_Abrahamsson
    2010-12-29, 20:20

    Jo, Amanda, det är så man skriver om någon man gillar. Man talar klarspråk. Och kvällstidningar kan jag nog hantera.

  7. HC
    2010-12-29, 21:23

    Amanda Jonsson: Din attityd är precis den som gör att politiska rörelser/partier stelnar, vittrar och dör.
    Maria Abrahamssons attityd är den som gör att partier överlever och vitaliseras.

  8. Cuben
    2010-12-29, 22:46

    Det är säkert flera som röstar på moderaterna för de har fritänkare som du. Det är ju snarare en styrka i ett parti att ha råd med individer som har olika synpunkter på saker och ting.

    Det som hade gjort ditt inlägg ännu vassare hade varit om du hade visat på hur Sofia Arkelsten hade kunnat svara ännu mer specifikt på vissa frågor.

    Du brukar själv vara självkritisk om dina egna insatser i Riksdagen. I mina ögon ger detta också utrymme till att komma med kritik inom partiet som du nu gör i detta inlägg.

    En skönhetsfläck i inlägget är det dock att använda uttryck som ”zombieliknande”, i mitt tycke.

    En bra intern konstruktiv kritik mellan valen hjälper ju bara till att vässa argumenten! Det var ju ett av sossarna stora misstag efter det att Göran Persson avgick. De klarade inte av att ta den diskussionen internt. Politrukerna ställde in sig i ledet istället för att föra politiken framåt.

    Låt mig tänka efter var det inte en viss partiledare som skrev en bok där han kritiserade partiet inifrån? Vem var det?

  9. Anonym
    2010-12-30, 11:24

    Problemet var ju att hon hela tiden upprepade ett mantra angående det som tidigare varit på tapeten.Det gav intrycket att hon fått rådet att säga det men inget annat vilket gav ett synnerligen märkligt intryck tråkigt nog. Det verkar som att det behövs bättre rådgivare i de kinkiga situationerna?/KE

  10. Amanda Jonsson
    2010-12-30, 11:36

    Maria Abrahamsson: Om detta är av vad ditt hjärta är fullt – so be it.

    HC: Ok.

  11. Joakim
    2010-12-30, 12:32

    Jag vill bara instämma i kommentarerna från HC och Cuben. Moderaterna får inte begå samma misstag som sossarna gjorde under Göran Perssons ledning där all intern kritik förtrycktes och återväxten i partiet hämmades. Som det ser ut nu är Socialdemokraterna ett parti i förfall, utan idéer för framtiden och med skafferiet tomt på lyskraftiga efterträdare till partiledarposten.

    Viktigt därför att Moderaterna inte slår sig till ro utan att en livskraftig debatt tillåts även framöver. Själv uppskattar jag Maria just för att hon är rak och ärlig både med vad som görs bra och dåligt. Det är alltför vanligt att politiker svarar undanglidande på självklara frågor och aldrig vågar erkänna att de gör misstag eller att saker kunde gjorts bättre. Men vi gör alla misstag och politiker som inte öppet vågar erkänna det har jag svårt att känna förtroende för.

  12. Maria_Abrahamsson
    2010-12-30, 14:40

    Du har rätt i att ”zombieliknande” var ingen fullträff.

  13. Maria_Abrahamsson
    2010-12-30, 14:47

    Rådgivare kan helt klart vara bra att ha, men ibland kan man bättre själv. Eller är det en orimlig ståndpunkt?

  14. Bruce Clarke
    2011-01-01, 15:50

    Bra Maria, fastän jag är opolitisk tycker jag alla dina inlägg är klockrena och jag är övertygad om, ditt parti kommer ha mycket glädje av den ”lilla” kritik du ger dem.
    Men jag förväntar mig mycket av dig i de ”stora” socialpolitiska frågorna under mandatperioden.
    Kanske kan du vara den som ”väcker” den politiken i ditt parti?

  15. Politikerbloggen » INTERN KRITIK – Hon gjorde ett zombieliknande intryck
    2011-01-03, 10:24

    [...] Läs hela inlägget HÄR. [...]

  16. Abrahamson bashar Arkelsten « Röda Berget
    2011-01-03, 11:04

    [...] Jag får samma känsla av Maria Abrahamssons uttalande om Sofia Arkelsten. Rubriken på hennes bloggpost är ”Jag gillar som sagt Sofia Arkelsten, men…” [...]

  17. David H
    2011-01-03, 12:01

    Jag tycker det är märkligt att du inte inbjudits till samtal om partiets framtid, man får hoppas att den inbjudan snart kommer.

    Själv tillhör jag de som taktikröstade, fast i mitt fall blev det centerpartiet (annars hade du fått en till personröst). Partiet bör ta till vara röster som din och, exempelvis, Johnny Munkhammars. Å andra sidan är det är kanske inte rimligt att avvikare från ”mainstream-linjen” får alltför stort inflytande.

    Parallellt med en utveckling av det egna partiprogrammet bör man ju se över allianssamarbetet. Är det rimligt att alliansväljare inte ska kunna välja det parti man tycker passar en bäst? Det är klart att det i förlängningen blir problematiskt att två partier i alliansen klarar sig enbart på stödröster. I ett riksdagsval som är jämnare mellan blocken än det 2010, är det heller inte säkert att det går att rädda två partier på stödröster och i värsta fall kan sisådär 6-7 procentenheter av alliansrösterna bli verkningslösa.

    Ett valsamarbete vore en möjlig lösning, men hur ska valsedlarna då se ut? Ska man ha fortsatta partispecifika listor inom ett valsamarbete så kan ju Kd och C bli de stora förlorarna i riksdagsplatser (som då förlorar samtliga taktikröster) och då kanske intresset för en sådan variant svalnar från deras sida. Gemensamma valsedlar vore ju en variant, men hur fixa placeringen på dessa listor? Därtill skulle ju spränglistor kunna komma in i bilden som skulle kunna störa sammanhållningen.

    Ett annat alternativ vore hopslagning av vissa partier, men det är knappast Moderaternas huvudvärk (C+Fp ligger närmast till hands).

    Tja, det finns mycket att fundera över och det bör göras snart. Förändringar bör inte komma för nära 2014.

  18. Bengt Olof Dike
    2011-01-03, 16:09

    Ja, varför skulle Du inte våga publicera den milda kritiken mot Arkelsten – som säkert är riktig i sak, fast jag inte hörde den aktuella intervjun – när Du samtidigt i Din presentation talar vackert om möjlighetern att som riksdagsföreträdare påverka utvecklingen?
    Bra, då förväntar vi oss att åtminstone Du i m-gruppen vågar förfäkta andra uppfattningar än ”pappas”; det har nämligen varit tunt med slika under den gångna mandatperioden. Var fanns gruppens medierepresentater, Mats J, Hans W, Andréas N, när debatten rasade om övervakningssamhället? Jo i partifållan – till i varje fall min häpnad. Och när i övrigt har vi sett prov på modigt, självständigt tänkande och agerande i gruppen under hittillsvarande regeringsår? I intervjuer? I artiklar? i gruppens diskussioner? Eller var?
    Därför hoppas jag – och många med mig – att Du kan leva upp till presentationslöftet här intill och inte bli en ledamot, som låter sig malas ned i den partikvarn, där Reinfeldt och Arkelsten drar veven.
    För övrigt anser jag att statsministerns rekryteringsbas när det gäller medarbetare är alltför snäv,både till geografin, grupp och ålder. Hellre kloka och erfarna politiker i kommuner och landstingen än gamla (men åldersmässigt unga) MUF-kompisar och Timbrofrälsta företrädare i Stockholm.

    Gott Nytt År

    Bengt Olof Dike.

    P.S. Bra om Du också låter bli att rida Dina käpphäst från Svenskan om att ge nämndemännen respass från domstolarna. De behövs verkligen där som balans till juristerna. D.S.

  19. Per Rundblom
    2011-01-03, 18:13

    Tack för ett mycket bra inlägg. Hörde Fredrik Reinfeldt i en intervju häromdagen och jag tyckte precis samma sak om honom.

    Han missar onödigt många chanser att vinna sympati. I princip varje fråga går att besvara med ett ”Ja, jag håller med om…” [följt av problematiken] Sedan är det öppet mål för att förklara hur man själv tänker. I stället börjar många med: ”Vi måste komma ihåg att” eller ”Ja, men…”

    Oftast är det vettiga frågeställningar eller problem som diskuteras och det är sällan bra att framstå som att man förringar problematiken eller inte är ärlig. Då vinner man föga förvånande inte så stor tilltro hos de som lyssnar.

    Jag tror att politiker är onödigt rädda för att säga ”Ja, jag håller med dig”. Det är väldigt kraftfullt i en debatt…

  • Länkar via knuff.se

  • Etiketter

  • Följ mig via RSS