Socialare myndigheter med bloggande GD?

Ska myndigheter använda sociala medier? Det var kärnfrågan när Stiftelsen för rättsinformation i början av veckan bjöd in till konferens hos Riksarkivet. Inte för att jag tidigare har tänkt överdrivet på just det spörsmålet, men det är charmen med att dumdristigt tacka ja till det mesta: Man tvingas lära sig nya saker mest hela tiden.

På tal om det – missa inte SvD:s Tobias Brandels artikel om hur Spårvagnsmuseet har sparat en massa pengar genom att lägga ut tusen och åter tusentals okända fotografier på nätet och sedan låta allmänheten greja identifieringen! 

Ett annat exempel på kreativ användning av sociala medier bjuder Arbetsmiljöverket på. Som ett komplement till verkets hemsida finns man sedan en tid också på facebook. Syftet med vår facebooksida, skriver myndigheten, är att erbjuda en kanal för användare att ställa frågor till oss och att diskutera arbetsmiljörelaterade ämnen med varandra. Detta är interaktion när den är som bäst, tycker jag.

Därmed inte sagt att det inte kan uppstå problem om myndigheter är alltför nätaktiva. Nog för att en GD måste ha rätt att publicera beslut på sin myndighets hemsida. Ja, GD får gärna blogga också  för att kommunicera särskilt intressanta beslut till medborgarna. Det avgörande är att sociala medier aldrig får bli ett alternativ utan bara ett komplement till traditionell myndighetsinformation till medborgarna.

Skulle GD börja twittra i för privata ordalag är det förstår inte bra. För mycket information vid sidan av gängse maktstrukturer kan orsaka oklarhet om vad som egentligen är myndighetens linje. Jag menar, när Carl Bildt då och då uttalar sig frispråkigt på sin blogg kan fråga naturligtvis uppkomma om vad som är UD:s – och regeringens – officiella inställning respektive utrikesministerns personliga uppfattning. Å andra sidan är just den bloggen ett suveränt sätt att skapa intresse för den svenska utrikespolitiken hos breda medborgargrupper och även utomlands.

Sammanfattningsvis: Vi som satt i panelen hos Riksarkivet tidigare i veckan var helt och hållet överens om att myndigheter visst ska använda sociala medier. Men med omdöme.

Och glöm inte att sociala medier bara är ett ramverk. Det är vi – människor och myndigheter – som fyller det med innehåll. Information som andra (ägarna) kan ta back up på flera gånger om dan, och ha tillgänglig på servrar inte sällan placerade utomlands. Det måste man hela tiden vara medveten om.

Fredag på er!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.